Miután elbúcsúztattuk a 2021-es évet, azon kell gondolkozzon minden csomagolóipari vállalkozás, hogy miként válaszoljon az új év kihívásaira.  

Az e-kereskedelem térhódítása, a koronavírus és a megzavart ellátási lánc új fogyasztói magatartásokat alakítottak ki. 2022-ben az igazi kihívás az új trendekhez való alkalmazkodás.  

Cikkünkben az Esko tanulmánya alapján megpróbáltuk röviden összeszedni a tanulságokat és a legnagyobb fókuszt igénylő kihívásokat.  

 

1. E-kereskedelem kihívásai 

Az újfent kialakult versenyhelyzetben, az e-kereskedelemnek köszönhetően ma már lényegesen kisebb vállalatok is lehetnek márkatulajdonosok egy online üzlet segítségével, ezáltal a fogyasztók elé jelentősen több alternatív lehetőség tárul.  

Ennek fényében a különböző cégóriások olyan termékpolitikára tértek át, aminek a lényege, hogy specifikusabb és célzott termékeket kínáljanak, és ezzel együtt több választási lehetőséget a vásárlók számára. A csomagolóiparban mindez úgy csapódik le, hogy többféle címkézésre, csomagolásra van szükség.  

A számos termékverzió és ezáltal csomagolásverzió mellett a konzisztens megjelenés és tartalomkészítés is fontos szemponttá vált, aminek a legmegbízhatóbb eszköze a digitalizáció és az abban rejlő automatizációs megoldások.  

(Egyébként az Esko felmérései alapján a megkérdezettek 35%-a szerint ez volt a legerősebb trend 2021-ben.) 

2. Fenntarthatóság 

A környezettudatosság és a fenntarthatóság térhódítása a csomagolóipari szereplőket is az ökológiai lábnyom csökkentésére motiválta. Legfőképpen azért, mert az általános fogyasztó számára a csomagolás tulajdonképpen csak hulladék.  

A piackutatások alapján a megkérdezett iparági szereplők 54%-a tartotta a fenntarthatóság témakörét kiemelten fontosnak a 2022-es év tekintetében, míg a GLOBALDATA adatai alapján a fogyasztók 71%-a gondolta ugyanígy. Ezeket az adatokat tovább fokozza, hogy az általános fogyasztók 70%-ánál már fontos szempont vásárláskor a gyártó újrahasznosítható és környezetbarát alapanyag és technológia felhasználása, sőt 47%-uk még hajlandó is többet fizetni az ilyen jellegű termékekért.  

A csomagolások terén ez egy olyan helyzetet indikált, ahol a környezetkímélő gyártási technológiák és alapanyagok (mint: újrahasznosítható-, növényi alapú-, komposztálható-, lebomló alapanyagok) elkerülhetetlen piaci szereplővé váltak. Sok nehézséget szült, és fog szülni a gyártók számára ez a trend, hiszen a gyártósorok teljes átalakítása és környezetbarát technológiák bevezetése igen költséges beruházás. Jó hír azonban, hogy ezen technológiák bevezetését lehet szépen lassan fokozatosan is időzíteni és így kisebb anyagi terhet a nyakunkba venni, miközben egyre csökkentjük az ökológiai lábnyomunk.  

A fenntarthatóság növelésében hatalmas jelentősége van még a munkafolyamatokban lévő manuális lépések csökkentésének, hiszen ez által gyorsabb, konzisztensebb termelés biztosítható, nem is beszélve a hibázásból eredő újra nyomások elhagyásáról. 

3. Automatizáció 

Az előző fejezetben már kiemeltük a digitális és automatizált megoldások fontosságát, de számos további előny biztosítható az ilyen jellegű technológiai fejlesztésekkel. Rengeteg időt és pénzt tudunk a gyártásban megspórolni, ami által a termékeink is gyorsabban kerülnek piacra.  

A csomagolóipar automatizálása alatt innovatív megoldásokat értünk, mint a digitális nyomtatás, a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság és a digitális iker. Utóbbi olyan előnyökkel jár, mint a költségmegtakarítás, rövidebb tervezési idő, gyorsabb prototípus készítés és előbbi piacra jutás azáltal, hogy a technológia fejlődésének köszönhetően ma már tervezett termékünk teljesen élethű mását láthatjuk digitális formában, akár a speciális felületkezelések megjelenítésével is.  

4. Stílus 

A csomagolások értékének meghatározója az első benyomás, lévén, hogy ez a termék és a fogyasztó közti első kapcsolódási pont. A csomagolásunk alakít ki először kapcsolatot a fogyasztóval és az segíthet a kötődés kialakulásában.  

2022-ben a csomagolások egészen új lehetőségeket biztosítanak az iparági szereplőknek, hiszen új trendként, a fogyasztói élményt fokozandó olyan informatív jelek felhelyezése vált általánosan elterjedtté, mint a QR-kód, változóadattartalom, RFID, Spotify kódok és még sok más. Ezek az innovatív megoldások növelik a kicsomagolás élményét és a fogyasztói elköteleződést. 

5. Kockázatcsökkentés és hatékonyság növelés 

Az Esko kutatásai alapján a visszahívások 60%-át emberi hibák, míg 50%-át a dizájnnál elkövetett hibák okozzák. Ez is arra világít rá, hogy a versenyképesség fenntartása érdekében olyan termelési rendszerekre van szükség, melyek könnyedén adaptálódnak a változó szabályozásokhoz és elvárásokhoz, továbbá minimálisra csökkentik az emberi beavatkozás, a legnagyobb hibafaktor szükségességét. Ahhoz, hogy a legkisebb kockázattal és a legnagyobb hatékonysággal termeljünk, elengedhetetlen olyan lépések munkafolyamatba illesztése, mint az automatizált minőségellenőrzés, a mester és gyártási fájl összehasonlítása, vonalkód ellenőrzés és a strukturált tartalommenedzsment.  

A strukturált tartalommenedzsment olyan komplex feladatok ellátását jelenti, mint az automatizált dizájn frissítés, és olyan lehetőségeket nyit meg előttünk, mint a cég specifikus betűtípusok, szimbólumok, vonalkódok, szimbólumok és egyéb adatok használata a csomagoláson, címkén vagy szórólapon.  

6. Miként alkalmazkodjunk az új kihívásokhoz? 

1. Termékportfólió kiterjesztése 

2. Perszonalizáció (egyedi megszemélyesítés), ami megnöveli a lojalitást és a kereskedelmi teljesítményt 

3. Új alapanyagok használata a megzavart, akadozó ellátási lánc miatt 

4. Beruházás az innovatív digitális technológiákba

Cégünk, a partners Kft. 30 éve képviseli ügyfeleit a csomagolóipar piacán, szakképzett és tapasztalt support háttérrel. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, örömmel segítünk átvilágítani jelenlegi munkafolyamataikat, hogy olyan személyreszabott megoldásokat nyújthassunk, amivel 2022-ben megtarthatja versenyképességét, sőt felülkerekedhet konkurenciáján. Keresse bizalommal szakértő kollégáinkat.  

Forrás:  ESKO

Hírek, újdonságok